Beleggen in Lego lucratiever dan goud, volgens studie

Ook de markt voor tweedehands Lego stijgt jaarlijks sneller dan aandelen, obligaties, postzegels, kunst en wijn

Investeren in Lego is lucratiever dan goud, kunst en wijn, zo blijkt uit een studie.

Uit de studie blijkt dat de markt voor tweedehands Lego jaarlijks 11% in waarde stijgt, wat volgens de studie een sneller en beter rendement is dan goud, aandelen, obligaties, postzegels en wijn.

Onderzoekers van de Hogere School voor Economie in Rusland zeiden dat er lucratieve winsten te behalen zijn door te investeren in "meer ongebruikelijke goederen waarvan de aankoop misschien minder serieus lijkt", zoals Lego-sets, Barbie-poppen, superhelden-minifiguren of modelauto's en -treinen.

"Wij zijn gewend te denken dat mensen zaken als juwelen, antiek of kunstwerken kopen als investering," aldus Victoria Dobrynskaya, universitair hoofddocent aan de faculteit economische wetenschappen van de HSE. "Er zijn echter ook andere opties, zoals verzamelbaar speelgoed. Op de secundaire Lego-markt worden tienduizenden transacties gedaan. Zelfs als rekening wordt gehouden met de lage prijzen van de meeste sets, is dit een enorme markt die niet goed bekend is bij traditionele investeerders."

Tot de duurste sets behoren de Millennium Falcon, Death Star II en Imperial Star Destroyer uit Star Wars, maar ook de Taj Mahal.

Volgens de studie, waarin de prijzen van 2 322 Lego-sets van 1987 tot 2015 werden bekeken, hebben factoren zoals een beperkte oplage, speciale edities voor verzamelaars en schaarste op de tweedehandsmarkt de prijzen in de loop der jaren aanzienlijk opgedreven. Alleen de verkoop van nieuwe ongeopende sets werd geselecteerd.

"Sets die 20-30 jaar geleden zijn geproduceerd, maken Lego-fans nostalgisch en de prijzen voor die sets gaan door het dak," zei Dobrynskaya. "Maar ondanks de hoge winstgevendheid van Lego-sets op de secundaire markt in het algemeen, zijn niet alle sets even succesvol. Je moet een echte Lego-fan zijn om de nuances van de markt uit te zoeken en het investeringspotentieel in een bepaalde set te zien."

Vorige maand kende Lego, 's werelds grootste speelgoedfabrikant, zijn 20.000 personeelsleden drie extra vakantiedagen en een speciale bonus toe, nadat het een topjaar van inkomsten en winst had gerapporteerd omdat de verkoop tijdens de sluitingen van de pandemie door het coronavirus omhoogschoot.